Van zee naar land - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Carola Os - WaarBenJij.nu Van zee naar land - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Carola Os - WaarBenJij.nu

Van zee naar land

Door: Carola

Blijf op de hoogte en volg Carola

25 Juni 2014 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Na mijn laaste verhaal (sorry alweer een tijd geleden), waren we nog een week aan het varen. Tijdens het varen heb ik de brug een aantal keer bezocht en heb ik zo kunnen zien hoe ze het schip besturen. Vooral ’s avonds en ’s nachts is dat interessant, omdat ze dan in het pikke donker zitten. 24 uur per dag waren ze aan het werk in de brug en de machine kamer, voor ons als keukenteam de taak ze te verwennen met koekjes en lekkere broodjes, dat werd erg gewaardeerd. Tijdens de vrije dagen lekker kunnen genieten van de zeelucht en echt de mogelijkheid om tot rust te komen. Ook erg mooi om te genieten van het zeeleven, zoals de dolfijnen die speelden met de stroming veroorzaakt door het schip.
Vrijdag 13 juni was het dan zover, er was weer land in zicht! ’s Avonds bereikten we Las Palmas (Gran Canaria) en hadden we weer vaste grond onder te voeten. Meteen de gelegenheid genomen om van het schip af te gaan en even wat gedronken in een nabijgelegen café. De volgende dag was het meteen hard werken voor mensen die op het dek werken, want alle auto’s en andere containers moesten van het schip geladen worden. Het ship moest zo leeg mogelijk gemaakt worden, om klaar te zijn voor droogdok.
Woensdag na aankomst zijn we in droogdok gegaan. Wij moesten gewoon werken, wat het nog wat interessanter maakte, want zonder dat we het merkten waren we verplaatst in de haven. Vervolgens werden we uit het water gelift, dit duurde ongeveer 2 uur en ondertussen waren we nog steeds aan het werk in de keuken. Al was het werk wel wat anders, aangezien er beperkt stroom was en geen water, dus we werkten in het donker. Daarnaast was de airco en ventilatie uit, waardoor de keuken in een echte sauna veranderde. Weer een hele ervaring rijker! 
Als we nu buiten op het dek staan, staan we dus een stuk hoger en zijn we een schip op het droge. De hele tijd dat we in droogdok zijn is er een beperkte stroomvoorziening, dus het blijft warm op het schip omdat de airco uit is, vooral in de hut waar we slapen. Ondertussen gebeurd er super veel op en rondom het schip. Ramen worden vervangen, de onderkant van het schip wordt schoongemaakt en opnieuw geverfd, de roerbladen en propellors zijn er afgehaald en alles was onderhoud nodig heeft wordt aan gewerkt. Door alle onderhoud werkzaamheden zitten we soms zonder stroom of water, dus het is al met al een hele beleving. Net werd weer omgeroepen dat er geen water meer is, het wordt dus lastig om de was te doen, zoals ik gepland had. Zo leer je zeker weten wel om flexibel te zijn ;).
Natuurlijk kunnen we buiten het werk om genieten van Gran Canaria. Zondag hebben we een dierentuin bezocht, wat in een erg mooie omgeving was, daarnaast hebben we natuurlijk ook nog genoten van het strand.

PS. Ook het WK is hier volop genieten met alle verschillende nationaliteiten op het schip.Zie de foto met verschillende nationaliteiten. De nationaliteiten op de foto zijn: Panama, Verenigde Staten, Duitsland, Zuid-Korea, Nederland, Nigeria en Liberia

• 25 Juni 2014 - 13:52

Annemiek:

Leuk om weer een reisverslag te lezen en de mooie foto's te bewonderen! Goede dagen gewenst daar!:)

• 25 Juni 2014 - 21:01

Pa En Ma:

Hoi Car,
    Leuke foto's
    Staat goed daar op de brug, nog even en dan kun je het schip zelf besturen.
    De zeearend is toch wat groter dan de roofvogels die wij in ons kikkerlandje hebben.
    die heb je zeker nog wel even van dichtbij bekeken.
    Geniet nog maar van de tijd die je in Las Palmas hebt!!
    Liefs Pa en Ma

• 26 Juni 2014 - 19:29

Christien:

Hoi Carola,

Zo te zien heb je het nog steeds goed naar de zin, dat is mooi om te lezen en te zien op de foto,s
    Ja zo leer je ook nog eens wat van de vaart, leuk toch!En van alle nationaliteiten ook nooit weg.
    Maar het alle mooiste lijkt me toch alle ervaringen die je op doet met alles.
    Geniet nog maar fijn in Las Palmas, en maak nog maar meer leuke foto,s

Groetjes van ons