De eerste week op de Africa Mercy - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Carola Os - WaarBenJij.nu De eerste week op de Africa Mercy - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Carola Os - WaarBenJij.nu

De eerste week op de Africa Mercy

Door: Carola

Blijf op de hoogte en volg Carola

05 Mei 2014 | Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

De tijd gaat echt super snel, ik ben hier gewoon alweer een week. Het gaat hier super goed, heb het erg naar mijn zin en inmiddels kan ik de weg op de Africa Mercy goed vinden.

Woensdagavond heb ik een kijkje mogen nemen in de machine kamer onderin het schip. Het was als een sauna, maar super mooi om de grote motoren te zien, 2 V16 motoren aan beide kanten en enorm groot dat ze zijn! (voor de geïnteresseerden, zie foto van zuiger en drijfas). Verder is er nog zoveel meer over te vertellen, maar dat wordt een beetje te veel van het goeie denk ik. Wat nog wel leuk is om te weten is dat ze hun eigen zuurstof voor het ziekenhuis extraheren uit buitenlucht.

Donderdag voor het eerst echt van het schip af geweest de stad in. Dus ook voor het eerst echt de hitte ervaren. We zijn naar de grand marché geweest, een markt met eten en heel veel andere spullen. Leuk om een keer te zien, maar niet voor een tweede keer, want het was er echt heel smerig. Met al het rauwe vlees en de vliegen, de modder e.d. Wat dan vooral opmerkelijk is, is het feit dat een paar honderd meter verderop weer een luxe hotel staat en er niets te zien is van de armoede. Tijdens het uitje heb ik een mooie Afrikaanse stof gekocht, waarvan ik een rok wil laten door een naaister hier in Pointe-Noire. Gelukkig gingen we met iemand die al 5 jaar op het schip zit, dus ook weet hoe ze moet onderhandelen met de mensen hier. Vaak vragen ze in het begin een veel te hoge prijs, dus onderhandelen is wel nodig.

Vanaf vrijdag heb ik een patiënte toegewezen gekregen, Florence, door middel van het 'befriend a patiënt' initiatief. Dit geeft je de mogelijkheid om er voor een patiënt te zijn door elke dag langs te komen. Ze kan alleen maar Frans, dus het is moeilijk om te communiceren, gelukkig is er een goede tolk bij. Via internet probeer ik mijn Frans weer wat op te halen, zodat ik soms wat simpele zinnen tegen haar kan zeggen. Ze is erg dankbaar dat ze nu iemand heeft die bij haar op visite komt.

Gisteren was een lange werkdag, we begonnen om 6.00u en waren klaar rond 19.00u. Gelukkig waren er af en toe wel wat langere pauzes van 2 uur. Inmiddels was er een nieuwe hut genoot uit Zuid-Korea gearriveerd, die net als ik in de keuken komt te werken, maar het is nog niet duidelijk of dat ook in hetzelfde team is. Daarna was er weer de zondagsdienst, wat weer erg mooi was.

Deze week hoef ik maar twee dagen te werken, dus ben ik alles druk aan het inplannen om zoveel mogelijk te zien hier in Congo. Morgen naar het Hope Center en misschien naar een baby crèche in de stad. Daarnaast zaterdag op een 'village tour' en zondag een 'river trip'. Dus nog veel moois in het vooruitzicht. Volgende week kan ik bij een operatie meekijken! (ik weet nog niet wat voor operatie)

Tot slot wil ik jullie heel erg bedanken dat jullie mij volgen en voor jullie reacties, dat is erg fijn!

  • 05 Mei 2014 - 20:11

    Pa En Ma:

    Hallo Car,
    Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt.
    Het telefoontje was ook een ervaring opzich , Leuk zo door elkaar kletsen .
    ik denk dat we maar moeten blijven oefenen, dan komt dat ook vast goed.
    dat de eerste week zo snel gaat , is toch bijzonder.
    allemaal dingen te zien ook zo'n machine kamer,leuk om zo een beetje mee te kijken wat jij zoal beleefd.
    Ben benieuwd naar de fleurige rok die voor jou gemaakt wordt!?
    Misschien een fotootje?
    Liefs Pa en ma

  • 07 Mei 2014 - 15:35

    Marin:

    Ik dacht dat je keihard moest werken, maar zo te lezen mag je ook nog een heleboel vrije tijd hebben! Leuk joh. Ik ben ook benieuwd naar je rok. Als ze dat daar zo doen had je ook niet zo'n zoektocht naar allemaal nieuwe kleren hoeven doen haha. Veel plezier daar. Met al die leuke dingen in het vooruitzicht moet dat vast goed gaan.

  • 07 Mei 2014 - 22:28

    Paula Olde:

    Hoi Carola. Sprak je moeder vorige week en vertelde van jou avontuur naar Congo! We willen je daar een hele goede tijd toewensen. We zijn benieuwd naar je belevenissen. Ik denk dat een jurkje ook heel leuk is!! Met groetjes Paula.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Actief sinds 27 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1226
Totaal aantal bezoekers 11300

Voorgaande reizen:

27 April 2014 - 26 Juli 2014

Mercy Ships Congo

Landen bezocht: